måndag, november 26, 2012

Jäkla kladd

Vårt urtrista skräpväder gör liten kille absolut snusklerig, men i helgen lyckades vi ha en dejt med en hundkompis och eftersom vi gick till skogs hölls ler/sandnivån åtminstone marginellt bättre. Idag var vi dock så klart i rastgården på lunchrasten och då fick jag och vovve uppleva oanade höjder av ler/sandnivå. Vi blev båda totalleriga då vovve använder mig som skyddsbarriär, vilket innebär att han och resten av gänget använder mina ben och fötter som stolarna används i "hela havet stormar". Leriga tassavtryck upp till midjan alltså. Jag har nu infört en bojkott av denna rastgård, åtminstone tills dess att kung Bore frusit till slasket. Vi får försöka med civil olydnad och låta vovve springa lös på gräsmattan i parken istället för den snuskiga rastgården. *suck*

Published with Blogger-droid v2.0.9

måndag, november 19, 2012

Bra kvinna reder sig själv (eller kanske inte)

När jag tröttnar på att få den hjälp som utlovades för ett halvår sedan tar jag saken i egna händer. För det mesta funkar det ganska ok, men ibland går det åt fanders. De senaste dagarna har jag ledsnat på min ytterdörr. När man öppnar den och vinden tar tag riskerar man att den slår in i grannens, med ett dundrande brak. För att råda bot på detta köpte jag en sorts arm, som hindrar dörren från att öppna mer än 95 grader. Det lyckades jag med utan några större problem. Jag bytte även låsbrickan på överlåset, då den var sönderrostad och ful. Jag passade också på att fråga låsmästaren om hur jag skulle veta vad för storlek jag skulle köpa på låshuset eftersom det verkar blivit gammalt och skrotigt. Det krånglar varje gång jag vill låsa eller låsa upp dörren via detta lås. Mannen i affären sa att jag bara behövde kolla om det var symetriskt och ta foton på det snett inifrån och utifrån. Detta kollades och fotades. Gick sedan tillbaka och köpte det låshus som skulle passa. Jag var noga med att upplysa om att jag fått info om att låset inte var i standardstorlek, men mannen var säker på sin sak och jag litade på honom. Det var iaf han som jobbade med lås och inte jag. Tror ni att det passade? Näru, det gjorde det sannerligen inte. *suck* Så nu sitter jag här med två hål i väggen dörren och ett ärende till låsaffären för retur imorgon. Enligt gode far skall han fixa låsskrället åt mig så fort han hinner. Hoppas bara detta sker före snön och drivisen, då det faktiskt blåser in genom hålen. Detta fast att jag faktiskt tejpat över dem med mattejp. ;-P

Published with Blogger-droid v2.0.9

torsdag, november 15, 2012

Måndagsexemplar

Nu har det gått precis två månader sedan jag köpte den coola surfpaddan, som skulle användas till skolarbetet. Jag köpte mig en Asus Transformer Pad TF300T med tangentbord. Skolarbetet visade sig vara ett totalt nedköp och samma gällde denna surfpadda. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg började den direkt med att starta om sig. Efter nästan två veckors felsökande, bl.a. med hjälp av Asus egen support, ominstallation av firmware och återställningar lämnade jag tillslut in den på reparation. Den var borta i en vecka och gjorde exakt samma sak när jag fick tillbaka den och jag lämnade in den igen dagen efter. Denna gång behöll de plattan i två veckor och när jag fick tillbaka den hade de bytt ut moderkortet och japp den funkade! Inget omstartande denna gång, men nu upptäcktes då nästa problem. Det visade sig nämligen att HDMI-kontakten glappade. Funkade om jag höll i sladden, men släppte jag den så förlorades kontakten. Jag gick tillbaka med den IGEN! Denna gång sa jag också att jag helst ville reklamera den och få pengarna tillbaka. Personalen var hjälpsam, men ansåg att det inte var samma fel denna gång och alltså kunde det inte räknas som en reklamation. Jag sa då att de åtminstone kunde skriva in det i datorn och också skriva dit att det faktiskt var tredje gången med hårdvarufel, som gjorde att den var inne på reparation. Nu hade ju min skolkurs avslutats, total fail, och jag hade faktiskt ingen användning för surfpaddan. Dessutom hade jag faktiskt tröttnat på hela konceptet så när jag kom tillbaka hem skrev jag ett mejl till kundtjänsten, där jag specificerade exakt vad jag tyckte och att jag gjorde en reklamation och begärde återköp av platta.

Efter exakt två månader, fem veckors reparationer och tre veckors försök till användning fick jag till min glädje rätt och mina pengar tillbaka. Kundtjänsten ansåg att jag hade haft en otrolig otur med min Asus och gav mig rätt. WOW!

tisdag, november 06, 2012

Bortgjord ännu en gång

Sedan jag flyttade in på Skogstorpet har jag haft problem med min nya fina spishäll. Den har varit jättekinkig med att sätta på och stänga av, men inga problem med att ändra graderna upp och ned. Tillslut gav jag upp och ringde efter en servicetekniker och eftersom jag jag självklart hade garanti kvar tänkte jag att det inte skulle skada med lite hjälp. Idag dök han då upp, en adonis, superläcker kille. Han tittade på hällen och bad mig demonstrera hur jag gjorde för att försöka få igång den. Efter min demonstration log han sitt vackra leende och visade hur det faktiskt _skulle_ göras. Jag rodnade tamefanken över hela kroppen och fnittrade lite generat. Var det så enkelt? Ojdå, det visste ju inte jag... Han bara fortsatte att le ljuvt åt mig och försäkrade sig om att jag kunde både sätta på och stänga av själv. Sedan övergick han till att visa hur jag kunde städa även under kanten på hällen. Tack, du supersnygge karl, för att du inte skrattade åt mig eller fick mig att känna mig ännu mer korkad. Nu är jag verkligen förtjust i min spishäll från Electrolux. :-P

Published with Blogger-droid v2.0.9